VARİS TEDAVİSİ

Varis Tedavisi
  • Varis tedavisi kişiden kişiye farklılık gösterir. Toplar damar sistemi çok geniş ve karmaşık bir ağ olduğundan hangi damarlarda bozukluk olduğu ve ne kadar etkilendiği kişinin tedavisinde tercih edilecek yöntemleri etkiler

• 1. İlaç tedavisi

• İlaçlar varis hastalığında olmazsa olmaz bir tedavi şeklidir. İlaç kullanımı hastalığın derecesine göre hastanın şikâyetlerini azaltan, şikayetlerinin ilerlemesine engel olan veya hastalığı gerileten bir tedavi şeklidir.

• Ülkemizde ilaç tedavisinde kullanılan belli başlı birkaç ilaç gurubu vardır. Bu ilaçlar genel olarak toplar damar fonksiyonları düzelterek, kapakçıkların hareketlerini kolaylaştırarak yada antioksidan etkileri ile hastanın şişlik ve ağrı şikayetlerini azaltarak etki ederler.

• İlaç tedavisi genellikle uzun dönemli olarak uygulanır. Kullanım süreleri yaşa ve hastalığın şiddetine göre değişir. Duruma göre ve ilacın türüne göre 3 ay 6 ay veya 1 sene gibi uzun periyotlarda devam edilmesi gereklidir.

• İlaç tedavilerinde bazen aslında bu herhangi bir düzelme görmediklerini kendilerine ilacın faydası olmadığını söylerler ancak buna rağmen doktorun takibinde genellikle ilaç tedavisine devam edilir çünkü şikayetler azalmasa dahi ilaç tedavisinin şikayetlerin artmasına ve ilerlemesini önlemeye yönelik etkileri vardır.

• 2. Kompresyon çorapları

• Genel anlamıyla varis çorabı dediğimiz tedavi şeklidir. Kullanılması gereken varis çorapları şiddetiyle doğru orantılı olarak değişir. Kullanılan varis çoraplarının genellikle farklı basınç türleri vardır. Başlangıç seviyesindeki varislerde düşük basınçlı varis çorapları tercih edilirken, ileri seviyedeki varisler de yüksek basınçlı varis çorapları kullanılır. Çorapların hastalığın tedavisindeki etki mekanizması bacaklardaki toplardamarların daralmasını sağlayarak bacaklarda kirli kanın aşırı miktarda birikmesini engellemektir.

• Bu tedavi şekli hem hastalığın ilerlemesini engeller hem de hastalığın venöz yaralar gibi ileri komplikasyonlarının ortaya çıkmasını önler. Aynı zamanda bacaktaki ağrı ve şişlik hislerinin kaybolmasını sağlar.

• 3. Cerrahi tedavi

• Diğer tedavi şekillerinin sonuç vermediği hastalarda cerrahi tedavi başvurmak gerekir. Cerrahi tedavi seçenekleri hastalığın şiddeti şikayetlerin durumu ve damar yapısındaki bozulmalara göre farklılık gösterir, çok basit yüzeysel müdahalelerden, ileri cerrahi tekniklere kadar geniş bir yelpazesi vardır.

• a. Skleroterapi

• Bu tedavi şekli halk arasında köpük tedavisi olarak da bilinir. Polidechanol isimli etken maddenin damar içerisine enjeksiyonu ile yapılır. Enjeksiyon esnasında ilacın köpürtülmesi köpük tedavisi olarak adlandırılmasına neden olmuştur. İlaç köpürtülmeden enjekte edildiğinde sıvı skleroterapi olarak adlandırılır. Genellikle yüzeysel telenjiektazik ve retiküler varislerin tedavisinde kullanılan bir yöntemdir. Bazı durumlarda turunkal varisler için de kullanılabilir. Skleroterapinin çeşitli komplikasyonları vardır. Bunlar morarmalar ve renk değişikliklerinde cilt nekrozlarına kadar gidebilecek çeşitli kozmetik sıkıntılardır.

• Morluklar genellikle tedaviden sonraki ilk günde ortaya çıkar ve hastanın cilt yapısına ve hassasiyetine göre 15 gün ile 6 ay arasında tamamen yok olur.

• Bazı durumlarda ilaca bağlı renk değişiklikleri görülür. Bunların geçmesi ise daha fazla zaman alır ve ek tedavilere gereksinim duyabilir.

• Cilt nekrozları çok nadir görülür. Tüm bu komplikasyonların yaşanmaması için tedavinin mutlaka uzman bir kalp ve damar cerrahi tarafından yapılması önemlidir.

• b. Lazer

• Aynı skleroterapi gibi yüzeysel telenjiektaziler için uygulanan bir tedavi şeklidir. Lazer cihazlar, radyo frekans cihazlar yada termal ablasyon yapan cihazlar kullanılabilir. Genellikle komplikasyonları geçici renk değişiklikleri yada uzman ellerde yapılmadı ise cilt yanıklarıdır.

• c. Miniflebektomiler

• Bazı durumlarda turunkal varislerin lokal anestezi altında çok küçük delikler açılarak temizlenmesi işlemidir.

• d. Klasik ameliyat

• Klasik ameliyat yani diğer adıyla stripping işlemi varise neden olan iç damarların genellikle spinal anestezi altında çıkartılması işlemidir.

• Bu yöntemde kasıktan ayak bileğine kadar inen büyük safen ven yada diz arkasından ayak bileğine kadar inen küçük safen ven dediğimiz damarlar temizlenir. Kesin ve etkili bir tedavi şekli olmasına rağmen hastane yatış süresi, işlem sonrası iş güç kaybı ve kozmetik sebeplerle pek tercih edilmemektedir. Ancak halen gecikmiş ve ileri varislerde tercih edilmektedir.

• e. Kapalı varis ameliyatları

• Cilt üzerinde herhangi bir kesi yapılmadan anesteziye gerek duymadan, hastanede kalma zorunluğu olmadan yapılan ameliyatlardır. Kozmetik açıdan çok konforlu bir seçenektir. Bu yöntemde hasta aynı gün taburcu edilebilir ve duruma göre ertesi gün işine ve normal hayatına dönebilir.

• Kapalı varis ameliyatında kullanılan farklı yöntemler vardır. Bunlar radyofrekans ablasyon ve lazer ablasyondur.

• Varis Tedavisi Olmazsam Ne Olur ?

• Tedavi olmazsam ne olur sorusunun cevabı hastalığın şiddetine göre değişiklik gösterir.

• İç varislerde tedavi başlangıcı erken tespit edildiyse ilaç, çorap ya da ilaç + çorap şeklindedir.

• Bu hastalar ana damarlardaki problemin ilerleyip ilerlemediği konusunda sürekli takip altında olmalıdırlar. Cerrahi sınırlara gelen hastalarda cerrahi acil olmamakla beraber çok geç kalmadan planlanmalı ve yapılmalıdır. Erken dönemde yapılacak cerrahi tedavi ile geç dönemde yapılacak cerrahi tedavinin fayda oranı malesef aynı olmamaktadır.

• Yüzeysel varislerde ise yine hastalığın şiddetine ve şekline göre tedavi planlaması yapılır. Bu planlamada şikayetler olmasa dahi hastanın kozmetik beklentileri de tedavi seçimini etkiler.

• Kozmetik açıdan ileri dönemde yapılacak tedaviler hem daha uzun sürmekte hem de daha zahmetli olmaktadır.